Tien vragen aan.. Marcel Lamers, CEO Lone Rooftop

Marcel Lamers - Lone Rooftop

Marcel Lamers – CEO van Lone Rooftop

1. Wie is Marcel Lamers?

Ik ben in 1987 geboren en tot mijn twintigste opgegroeid in het Gelderse Ede. Ooit begonnen aan een business opleiding op IVA Driebergen met de intentie om in de autobranche carrière te gaan maken. Na het behalen van mijn IVA diploma besloot ik een vervolgstudie in Amerika te volgen op het gebied van International Marketing en General Management. De autobranche had mijn interesse verloren, waar ik gezien de crash van de mobiliteitssector in 2008 achteraf dankbaar voor ben. Eenmaal terug in Nederland heb ik mijn Veluwse thuisbasis ingeruild voor Amsterdam waar ik bij een b2b Marketing bureau ben gaan werken als Marketeer. Opdrachtgevers van dit bedrijf waren grote namen uit de technologie sector, waardoor ik veel leerde over de toepasbaarheid van technologie. Hier ontstond mijn fascinatie voor tech. Ik zag de mogelijkheden van technologie en wilde mijn creativiteit daarin kwijt. Na twee jaar aan een mobiele applicatie te hebben gewerkt, kwam ik tot de conclusie dat zowel mijn netwerk als kennis niet voldoende waren om stappen in de tech sector te kunnen zetten. Ik heb toen nog een studie Technology Entrepreneurship gevolgd en kwam uiteindelijk bij Hyves en vervulde daar de rol van Product Manager. Met twee van de collega’s die ik bij Hyves heb leren kennen heb ik later Lone Rooftop opgericht waar ik CEO van ben.

Naast alle zakelijke ambities wil ik nog graag een wereldreis maken. Change of scenery is goed voor de inspiratie en ik ben dan ook benieuwd op welke ideeën andere werelddelen en culturen me zullen brengen. Om al die indrukken te verwerken maak ik dan nog graag een ontspannen zeiltocht door het Caribisch gebied. Op mooie eilanden aanmeren, handdoekje op het strand, wakker worden van de zon in plaats van de wekker, palmbomen, kokosnoten… The good life zeg maar. En als het heel even kan zou ik nu de commerciële ruimtevaart werkelijkheid wordt nog wel graag een tochtje buiten de dampkring maken.

2. Welke rol speelt PropTech in jouw leven?

Als oprichter van een bedrijf dat exclusief groot vastgoed gebruikers als klanten heeft kan je wel stellen dat PropTech een permanente rol in mijn leven heeft gekregen. Ik heb inmiddels een bril ontwikkeld die direct de inefficiëntie in grote kantoren en onderwijsgebouwen ziet. In minder dan 5 minuten bij een eerste bezoek zie ik bij wijze van spreken al 10 processen die efficiënter gemaakt kunnen worden. Als je erop let zie je echt overal inefficiëntie in gebouwen. Juist dit geeft de motivatie om op zoek te gaan naar de business case erachter en het probleem middels technologie op te lossen. Zonder PropTech zal de wereld van vastgoed nooit kunnen verduurzamen en aangezien we gezamenlijk nog een lange weg te gaan hebben om de wereld duurzamer te maken zal PropTech zolang ik inefficiëntie blijf ontdekken in gebouwen nog zeker een rol spelen in mijn leven.

3. Welke ontwikkelingen zie jij op het gebied van PropTech?

Er gebeurt momenteel heel veel op het gebied van PropTech. Het traditionele vastgoed transformeert de komende decennia van simpele stenen naar intelligente computers met een dak erop. Kijk bijvoorbeeld naar The Edge. Een van de meest moderne en high-tech gebouwen ter wereld. Dit is slechts een voorbode van wat we de komende jaren mogen gaan verwachten. Steeds meer vastgoed ontwikkelaars zullen technologie als onderdeel van hun strategie en proposiGe gaan zien, waardoor technologie al in de concepease als fundament wordt gebruikt. Dit biedt de ruimte om technologieën die al beschikbaar zijn direct te betrekken bij een nieuwbouwproject. Energie die wordt opgewekt via drukgevoelige vloerdelen, adaptieve wanden die automatisch andere samenstellingen en functies van ruimtes kunnen creëren op basis van behoefte, liften die al voor je naar beneden komen terwijl jij er nog naar toe loopt en verlichting en klimaatsystemen die automatisch aangepast worden op jouw aanwezigheid – het is geen science-fiction meer. De ontwikkelingen komen vanuit allerlei hoeken, maar veel beweging zie ik in de hoek van the Internet of Things als het gaat om sensoren en het inzetten van data om gebouwen en systemen slimmer te maken. In de komende jaren zal er een deken van sensoren uitgerold worden over de wereld van het vastgoed. Van temperatuur, CO2, stoel- en werkplekbezetting, geluidsniveau, lichtsterkte tot aan de frequentie van het gebruik van een handpompje op het toilet. Alles kan al gemeten worden en aangezien sensoren steeds goedkoper worden en batterijen steeds langer meegaan is het onontkoombaar dat sensoren diep zullen binnendringen in onze dagelijkse gang van zaken – zowel thuis als op kantoor.

4. Wat is de core-business van Lone Rooftop en welke technologie gebruik je?

Het is onze missie om gebouwen te optimaliseren op het gebied van efficiënte, duurzaamheid en hospitality. Ons zelf ontwikkelde technologisch platform heet PIE (Position Intelligence Engine) en berekent in de basis hoeveel mensen zich waar op welk moment bevinden. Wij geloven er namelijk in dat de ultieme interactie tussen gebouw en mensen kan ontstaan als het gebouw “weet” waar mensen zich bevinden en systemen en faciliteiten in het gebouw daarop kunnen anticiperen. Onze primaire databron om dit te realiseren is het aanwezige WiFi netwerk. Door de signalen die afkomstig zijn van mobiele apparaten kunnen we berekenen waar deze vandaan komen en dit vertalen naar een bezettingscijfer. Verder zijn we bezig om allerlei type sensordata te integreren die kunnen bijdragen aan het nauwkeuriger maken van de bezettingsinformatie of het vaststellen van locaties van mensen in een gebouw. PIE correleert al deze data met elkaar en zorgt er aan de output zijde voor dat de data via de API geleverd kan worden aan allerlei applicaties en systemen. Zo draaien er momenteel al meerdere applicaties op het plaeorm, waaronder een Building Intelligence Dashboard dat bezettingsinformatie toont en verborgen leegstand met een druk op de knop inzichtelijk maakt, Wally: een tv applicatie die in real time bezettingsinformatie op schermen toont om medewerkers te helpen met het vinden van een beschikbare werkplek, een Schedule tool die universiteiten helpt met het optimaliseren van collegezaalgebruik door een koppeling met het roostersysteem en een SmartCleaning app die schoonmaaktaken prioriteert op basis van daadwerkelijk gebruik van ruimtes. Ook zijn er onder andere veel ontwikkelingen rondom PIE op het gebied van BHV en koppelingen met GBS om verlichting en klimaat aan te sturen.

5. Waar wil je als Lone Rooftop naar toe?

Met Lone Rooftop zijn we op weg om een fundamentele verandering in de traditionele vastgoed markt teweeg te brengen. Elk gebouw dat dankzij PIE een stukje duurzamer is geworden draagt bij aan een gezondere wereld. Hoe meer gebouwen we kunnen uitrusten met PIE, hoe meer we bijdragen aan de algehele verduurzaming. We zijn PIE daarom zo schaalbaar mogelijk aan het neerzetten. Dit is terug te zien in onze product & tech ontwikkeling en onze algehele strategie. We doen er alles aan om het implementatiegemak te vergroten en zijn partnerships aan het afsluiten met partijen die ons kunnen opschalen. Wij hebben een platform dat op veel fronten een fundamentele bijdrage kan leveren aan het optimaliseren van vastgoedgebruik en de bijbehorende processen, en willen zoveel mogelijk van deze cases ontdekken en bedienen. We stimuleren app ontwikkelaars dan ook om op ons plaeorm applicaties te ontwikkelen zodat we een alsmaar groter aanbod kunnen realiseren voor verschillende lagen in de organisatie. Met Lone Rooftop willen we een onmisbaar platform worden voor een intelligent gebouw.

6. Op welk eigen project ben je trots en waarom?

Eigen projecten beperken zich in mijn geval tot relatief kleine en niet zo interessante zaken. Denk aan wat klusjes rondom huis. Projecten die je samen doet geven mij veel meer voldoening, en in dat geval is mijn meest recente project: Lone Rooftop. Ik ben ontzettend trots op alles wat we in ons korte bestaan hebben gerealiseerd en dat ik dat met de mensen mag doen die nu Lone Rooftop vormen. We hebben een best-in-class team met zeer veel talent. Als startup hebben we het zeker niet makkelijk gehad in de wereld van de grote vastgoed gebruikers. Corporates staan niet bekend om hun snelle beslistrajecten, terwijl startups juist in die beginfase veel snelheid nodig hebben om te kunnen overleven. De runway van een startup is vaak heel beperkt, en als het geld op is, is er een harde deadline bereikt. Dan kan je je bedrijf opdoeken. Wij hebben die deadline zien naderen, maar hebben het toch gered. We hebben onze kosten altijd zo laag mogelijk gehouden. Levend van ons eigen spaargeld en later op een minimaal salaris hebben we de eerste anderhalf jaar van ons bedrijf overleefd. Het is essentieel geweest dat we partijen in de markt hebben gevonden die net zo hard in ons geloven als wij zelf. De Universiteit van Wageningen en ABN Amro durven het experiment met ons aan en dankzij deze partijen hadden wij een omgeving waarin we onze technologie konden ontwikkelen en hadden we de financiële middelen om te overleven. Iedereen binnen Lone Rooftop heeft zich buiten z’n conform zone gewaagd en datgene gedaan wat nodig was voor het overleven van het bedrijf. Inmiddels hebben we een kantoor aan het Leidseplein in Amsterdam, is ons team verdubbeld in het afgelopen half jaar en verwachten we nog een flinke uitbreiding van het team voor de rest van dit jaar. Ik kan wel stellen dat ik daar trots op ben.

7. Welke element(en) is/zijn volgens jou van essentieel belang om succesvol te zijn als bedrijf op het gebied van PropTech?

Ik denk dat dit geldt voor alle (beginnende) bedrijven in het algemeen, dus ook buiten PropTech, maar een goed team en doorzettigsvermogen zijn key. Specifiek op het gebied van PropTech kan ik van alles benoemen, maar ik denk dat het meest belangrijke is dat je weet welk probleem je oplost en waarom dit van waarde is voor je doelgroep. Met het juiste team en doorzettingsvermogen kom je dan ook wel tot de juiste oplossing en de eerste klanten. Kijk maar naar ons: wij komen bij Hyves vandaan; een sociaal netwerk. Dat heeft in essentie niks te maken met wat nu doen, maar toch zijn we succesvol.

8. Welke bedrijven / startups zijn volgens jou veelbelovend op het gebied van PropTech en waarom?

De strategie van ontwikkelaar OVG om meer op technologie in te zetten bij de ontwikkeling van een gebouw is wat mij betreft veelbelovend voor de manier waarop PropTech zich in z’n geheel kan ontwikkelen. Dit vooral omdat het de kans biedt aan diverse technologieën / startups om in een vroeg stadium van de ontwikkeling van een gebouw al samen te komen en op elkaar afgestemd te worden. Zo kunnen alle systemen al ontworpen worden om ten opGmale van elkaars mogelijkheden gebruik te maken. In mijn opGek is het ook niet één startup, of één technologie die veelbelovend is, maar juist de combinatie van meerdere technologieën.

9. Mijn (PropTech) inspiratie krijg je van?

Steve Jobs is nog altijd een groot voorbeeld. In zijn Stanford Commencement speech uit 2005 heeft hij het onder andere over ‘connecting the dots’. Op persoonlijk vlak inspireert dit, maar ook zeker zakelijk. Technologieën die op zichzelfstaand een ander doel hebben of minder betekenis lijken te hebben, kunnen via ons plaeorm met elkaar verbonden worden en een veel grotere waarde opleveren. Connecting the dots. Ook de eenvoud waarmee Apple het voor gebruikers mogelijk maakt om middels apps hun eigen telefoon van functionaliteit te voorzien is iets wat wij ook neerzetten, maar dan voor gebouwen. iOS en de App Store zijn bij Apple het platform. In ons geval is het PIE die ervoor zorgt dat gebruikers hun gebouwen van nieuwe functionaliteiten kunnen voorzien.

10. Bij welke bedrijven zou je graag zaken willen doen?

Wij richten ons op Corporates en Educatie. Kort door de bocht geldt de regel: hoe meer mensen een pand gebruiken, hoe complexer de situatie, hoe beter PIE tot zijn recht komt. Neem de skylines van de steden in de randstad, haal daar de appartementencomplexen en zendmasten vanaf en noteer de namen die je op de gevels van de overgebleven torens ziet staan. Dan heb je al een aardig lijstje van bedrijven met wie wij graag zaken willen doen. En daarnaast komen we dus graag bij universiteiten en hogescholen.