Tien vragen aan Evert Kors, co-founder van Suze

1.     Wie is Evert?

Mijn naam is Evert Kors, en ik ben een co-founder van Suze. Al vanaf mijn twaalfde ben ik bezig met het coderen van websites, spelletjes en programma’s en alles wat maar met programmeren te maken heeft. Mijn hart gaat sneller kloppen als ik het leven van mensen makkelijker of leuker kan maken door middel van mijn kennis over automatisering.

Een van de redenen waarom ik programmeren zo leuk vind is dat je met heel weinig middelen ontelbaar veel mensen kunt bereiken en waarde kan toevoegen aan hun levens. Dit is ook iets wat ik mij vanaf jongs af aan al besefte. Ruim een jaar geleden ben ik mezelf intensief gaan bezighouden met chatbots, na het ontwikkelen van een paar bots voor de fun werd mij duidelijk wat er allemaal mogelijk was met deze technologie. Vooral in combinatie met sterk groeiende technologieën zoals Artifical Intelligence en Machine Learning.

Mijn droom is om als ondernemer een verschil te kunnen maken en ik geloof in de kracht van eenvoud.

2.     Welke rol speelt PropTech in jouw leven?

PropTech is momenteel bezig met een enorme inhaalslag op het gebied van innovatie en ik vind het tof om daar met Suze een steentje aan bij te dragen. Er zijn nog zoveel processen die kunnen worden verbeterd. Soms kom ik ook situaties tegen waarvan ik niet begrijp hoe die ooit zijn ontstaan, omdat het zo onlogisch is. Dit maakt het werk en hetgeen wat we doen leuk en zeker de moeite waard!

3.     Welke ontwikkelingen zie je op het gebied van PropTech?

Het zijn er veel, haha! Toch is het gros gericht op het verzamelen van data, men laat bijvoorbeeld heel vaak zien hoeveel sensoren een bepaald gebouw wel niet heeft. Het verzamelen van data is een goede eerste stap, maar het is vervolgens cruciaal wat je met die data gaat doen.

Bij Suze willen we dit stap voor stap aanpakken, we zetten initieel niet in op het verzamelen van veel data, maar op het verzamelen van nuttige data. Zo willen wij bijvoorbeeld weten waar een vlek in het tapijt zit, of welke beamer het niet doet, waarna deze problemen stuk voor stuk automatisch worden gemeld bij de juiste verantwoordelijke en Suze zo direct extra waarde creëert.

4.     Wat is de corebusiness van Suze, welke technologie gebruikt je en wat is je businessmodel?

Suze is eigenlijk ontstaan uit een persoonlijke frustratie. Bastiaan (co-founder red.) en ik liepen eens samen door onze school en waren op zoek naar een plek om te studeren. Zoals zo vaak was het gigantisch druk en waren alle lokalen bezet. Op dat moment mistten we eigenlijk iemand die ons kon vertellen waar er wél plek was, dus besloten we die persoon te ontwikkelen: een virtuele assistent.

We wilden dat de interactie met Suze zo natuurlijk en ‘echt’ mogelijk aan zou voelen en hebben daarom bewust gekozen voor het gebruik van chatbot technologie. Deze technologie zet spreek- en schrijftaal om in computertaal zodat de informatie door alle systemen geïnterpreteerd kan worden. Je kan Suze dus gewoon een berichtje sturen via je standaard communicatieapplicaties, op dezelfde manier waarop je met een Engelse collega zou communiceren. Als vanuit deze input een output wordt gegenereerd zorgt de chatbot technologie ook weer voor de omzetting naar ‘menselijke’ taal. Op deze manier kunnen mensen op ieder hun eigen manier communiceren met verschillende computergestuurde systemen binnen het bedrijf. We hebben ons nu gefocust op de communicatie met facilitaire systemen, omdat hier onze eigen frustratie ligt. In de toekomst willen we dit uitbreiden naar alle systemen.

Buiten chatbot technologie heeft de oplettende lezer misschien de .ai al gespot. Dit staat voor Artificial Intelligence. Tot nu toe gebruiken we deze technologie alleen nog voor het natuurlijker maken van de communicatie en voor het doen van de juiste suggesties op basis van voorkeuren die we kunnen achterhalen uit historische data. In de toekomst gaan we kunstmatige intelligentie ook loslaten op meer verzamelde data, om zo meer patronen te achterhalen en nog efficiënter om te gaan met de beschikbare ruimtes.

Vanuit de data die verzameld wordt bieden we tevens een inzichtenrapport. In dit rapport worden verschillende KPI’s, zoals de bezettingsgraad per kamer per dagdeel, overzichtelijk weergegeven. Met deze rapporten kan het aanbod beter worden aangesloten op de vraag en kan er efficiënter worden omgegaan met het ruimtegebruik. Dit doen wij onder andere door het actief en doelgericht vragen om feedback.

Wij bieden een alternatief interface voor gebruikers, bovenop de bestaande systemen. Je kunt het dus, buiten innovatie, ook zien als een stukje extra service. We draaien altijd eerst een pilot tegen kostprijs, dat vinden we wel zo eerlijk met een nieuwe toepassing waarvan men nooit exact weet of het aansluit op de geldende behoefte. Als het bevalt kunnen klanten ervoor kiezen om een abonnement af te nemen, in dit abonnement zijn de aansluitkosten meegenomen, zo voorkomen wij dat klanten voor een verassing komen te staan.

5.     Waar hoop je dat Suze staat in 2020?

In 2020 willen we een complete virtuele assistent hebben, die aansluit op de meest voorkomende systemen en ook willen we de stap hebben gezet naar ‘predictive assistance:’ dat wil zeggen dat we iemand willen helpen alvorens hij vraagt om hulp. Dit kan op basis van patroonherkenning binnen historische data, met het gebruik van Artificial Intelligence en Machine Learning.

Ook willen we ons gaan richten op de koppelingen met data-driven systems en andere slimme systemen binnen gebouwen, waarmee we met onze data effectief bijdragen aan het besturen van bijvoorbeeld de klimaatsystemen binnen gebouwen. Zo willen wij bedrijven helpen te verduurzamen voor een betere, slimmere toekomst.

6.     Waar ben je trots op en waarom?

Ik ben eigenlijk het meest trots op onze software zelf. Je merkt heel erg dat de software groeit. De interactie wordt steeds natuurlijker en persoonlijker. Het was altijd het doel om een virtuele assistent te ontwikkelen en nu voelt het gewoon alsof je met een collega praat. Ook omdat we continu functionaliteiten blijven ontwikkelen is er eigenlijk elke dag wel iets nieuws wat ik kan laten zien! Verder moest ik van Bastiaan hier vermelden dat hij trots is op het feit hoe wij problemen blijven oplossen zonder dat we ons enthousiasme verliezen, haha!

7.     Welke elementen zijn essentieel om succesvol te zijn in PropTech?

Specifiek binnen PropTech zou ik het niet durven zeggen, maar over het algemeen denk ik dat het belang van een goed team evident is. Je moet elkaar aanvullen en kunnen motiveren, ook bij tegenslagen. Elke nee is weer een stap dichter bij een ja, zeggen ze altijd! Iets wat samenhangt met motivatie is plezier, je moet dingen doen die je leuk vindt. Ik houd zelf heel erg van programmeren en het creëren van dingen, er zijn weinig dagen waar ik geen zin in heb.

Persoonlijk vind ik het ook belangrijk om dicht bij jezelf te blijven. Hier horen dingen als eerlijkheid, oprechtheid en transparantie bij. Er zijn natuurlijk hele boeken te schrijven over de factoren voor succes, maar ik denk dat dit voor mij wel de belangrijkste zijn.

8.     Welke bedrijven/ startups – actief in PropTech – zijn volgens jou veelbelovend en waarom?

Lone Rooftop, die toevallig ook deze tien vragen heeft beantwoord. Ik heb al veel positieve dingen over ze gehoord en ze hebben een enorme uitdaging, ik vind het tof om te zien dat ze het gewoon doen en om te horen dat ze ook nog eens hard groeien!

Het in kaart brengen van de mensenstroom binnen gebouwen is een essentieel onderdeel van het slimmer en duurzamer maken van een gebouw en ze pakken het, naar mijn mening, op de juiste manier aan.

9.     Ik krijg mijn inspiratie van?

Mensen, het klinkt wellicht super cliché en dat is het misschien ook, maar ik haal mijn inspiratie uit het spreken met en het observeren van mensen. Om een concreet voorbeeld te geven: toen we net begonnen vertelden we mensen wat Suze inhield en vroegen we ze om met onze software te praten, om het te testen.

Vrijwel iedereen begroette haar en vroeg daarna direct hoe het met Suze ging. Maar, iedereen wist dat het software was, dus niet een echt persoon. Dit was wel een eyeopener voor ons, we zagen dat mensen deze manier van communiceren al snel persoonlijk maakten en we wisten gelijk dat we hierop moesten inspelen.

Ditzelfde proces gebruiken wij met het bepalen van onze focus. Waar wij zijn ontstaan uit persoonlijke frustratie, zijn we het gesprek aangegaan met mensen om te kijken of meer mensen diezelfde frustratie hebben, wat het geval bleek. Door de juiste vragen te stellen kom je er al snel achter waar de pijnpunten liggen en waar en op welke manier je eventueel een oplossing kan bieden.

10.  Welke bedrijven je zou willen om zaken te doen?

We staan open voor eenieder die geïnteresseerd is in onze oplossing, op elke manier. Namen noemen zou kunnen resulteren in dat iets of iemand uitsluiten, dit is natuurlijk niet onze bedoeling. Om een voorbeeld te geven: we staan ook zeer open voor critici, die bijvoorbeeld bang zijn dat het persoonlijke contact op termijn verloren gaat. Het gesprek aangaan met deze mensen levert heel vaak juist iets op, voor beide partijen. Tot slot komen we graag in contact met facility managers.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *