Business-as-usual is niet langer toereikend voor de uitdagingen van de 21e eeuw. Het kapitalisme begint zijn ‘licence to operate’ te verliezen en de Unicorn mindset van ‘Move fast and break things’ staat op breken.  Purpose-driven bedrijven anno nu gaan een sleutelrol vervullen bij het realiseren van ambitieuze duurzame ontwikkelingsdoelstellingen. Daarom is het tijd om een nieuw dier te verwelkomen in de PropTech dierentuin, de Zebra.

Welkom in de financiële dierentuin

Stieren, beren, konijnen, schildpadden, varkens, struisvogels, zwanen, koeien, kippen, schapen, honden, herten, duiven, haviken, walvissen, haaien en wolven. De financiële markt is een ware dierentuin. In deze jungle bevindt zich ook een mythisch dier, de Unicorn. Een Unicorn is een particulier bedrijf met een waardering van 1 miljard dollar. Deze term werd in 2013 bedacht door durfkapitaalverstrekker Aileen Lee, die het mythische dier koos om de statistische zeldzaamheid van dergelijke ‘succesvolle’ ondernemingen te vertegenwoordigen. Unicorns waren ooit mythische wezens, nu lijken ze in overvloed aanwezig, niet alleen in aantal maar ook in de snelheid waarmee ze de minimale waarde van een miljard dollar kunnen verwerven om deze status te bereiken. De wereld telt momenteel 477 van deze zeldzame wezens met een totale cumulatieve waardering van $1,409B. De kans dat een jonge startup uitgroeit tot een unicorn is ongeveer één op 5 miljoen.

Mantra van oneindige groei

Ondanks dit vooruitzicht verschijnen er dagelijks nieuwe startups en dagen ze niet alleen gevestigde bedrijven, maar ook sectoren uit. Veel startups zetten alles in werking voor hyper growth (exponentiële versie van SDG 8) vanuit een ‘move fast and break things’-mindset, beide zeer geliefd bij investeerders. De startups van vandaag zijn in een waanzinnige race naar de volgende grotere, nog grotere kapitaalronde. De investeringsrondes van 2018 zijn de serie A-rondes van vijf jaar geleden; de serie A-rondes zijn de nieuwe B-rondes. Volgens Round Hill Capital heeft PropTech een CAGR (red. compound annual growth rate) van 48% over de afgelopen 5 jaar. PropTech bedrijven zoals Airbnb, Houzz, Nextdoor, Cloudkitchens, We Company, Compass, HomeLink, Opendoor, Katerra, Zeroom, Ke.com, Ucommune, Danke Apartment, Xiaozhu.com, SMS Assist, VTS, Ten-X, Knotel, MoFang zijn de afgelopen jaren flink gegroeid en hebben de Unicorn status bereikt. 

Desondanks gaat nog steeds 90% van de startups onderuit. De meerderheid gaat binnen 20 maanden na hun laatste financieringsronde onderuit. Succes staat nog steeds gelijk aan de hoeveelheid geld dat wordt opgehaald, of de winst die wordt gemaakt bij het verlaten van het bedrijf. Het model voor de financiering van startende ondernemingen en het systeem van beloningen voor deze zogenaamde ‘innovaties’ is niet creatief – het verspilt potentieel. Het is ongeïnspireerd. Het laat founders naar de hemel staren, kijkend naar een unicorn regenboog en in de hoop een grote pot goud te vinden. In de vastgoedsector (en daarbuiten) leeft het mantra van de voortdurende, noodzakelijke en eindeloze groei voort, terwijl groei ook een keuze is.

Verantwoordelijkheid nemen voor de toekomst

Overambitieuze tech start-ups die overtuigende beelden van groei schilderen, laten zich niet altijd vertalen naar zakelijk succes. De krachtigste illustratie hiervan was de geplande beursgang van Wework in september 2019. De waardebepaling van 47 miljard dollar werd al uitgebreid in twijfel getrokken en op het moment dat de beursgang officieel werd ingetrokken. De waarde was in enkele dagen tijd met meer dan 30 miljard dollar gedaald. Sinds het ineenstorten van WeWork zijn investeerders voorzichtiger geworden om investeringen te doen in ‘gehypte’ Proptech startups en scale-ups. Het tijdperk van ‘Move fast and break things’ is voorbij.

Steeds meer ondernemers en (hun) werknemers vinden de huidige wijze van ondernemen (gericht op hyper growth en move fast and break things) niet toekomstbestendig. Ze willen niet verder op het spoor van individualisme, competitie en het onttrekken van waarde. Klanten, medewerkers en zelfs investeerders dringen er bij bedrijven steeds meer op aan om hun kijk op de wereld te heroverwegen en hun plaats daarin onder de loep te nemen. Door de veranderende maatschappelijke waarden, de klimaatverandering, de uitputting van de natuurlijke hulpbronnen en de economische en politieke instabiliteit beginnen mensen vraagtekens te zetten bij lang gekoesterde overtuigingen – waaronder het idee dat groei tegen elke prijs aanvaardbaar is.

Kapitalisme en uitstervende dieren

Het kapitalisme zit midden in de herfst van haar bestaan. En met kapitalisme bedoel ik een groep van rechtspersonen met als doel te concurreren om middelen en ‘winstmaximalisatie’ voor de aandeelhouders. Het kapitalisme heeft financieel kapitaal als uitgangspunt. Echter bestaat er ook sociaal en ecologisch kapitaal. De veranderende maatschappelijke waarden en de druk van de mensen dwingen bedrijven om hun focus te heroverwegen op een enge definitie van groei.

“This capitalism is beginning to lose its license to operate” – Peter Bakker, CEO WBCSD 

Bron: Het Financieel Dagblad, d.d. 20 maart 2020

 “It’s time for a new capitalism — a more fair, equal and sustainable capitalism that actually works for everyone and where businesses, including tech companies, don’t just take from society but truly give back and have a positive impact.”— Marc Benioff, CEO Salesforce

Bron: NYTimes, d.d. 14 oktober 2019

“Fixing markets isn’t enough. We have to actively shape and create them and tilt the playing field in the direction of growth we want.” – Mariana Mazzucato (see also What is economic value, and who creates it?)

De Business Roundtable, (een invloedrijke vereniging van bijna 200 CEO’s van de meest vooraanstaande bedrijven in Noord-Amerika), heeft in 2019 de missie van een bedrijf opnieuw gedefinieerd (van shareholders naar stakeholders), wat een belangrijk keerpunt betekent. Blackrock, het grootste hedgefonds ter wereld, deed recentelijk ook een aantal extra duiten in het duurzame zakje. Zij gaan in de toekomst alleen nog maar investeren in purpose-driven organisaties en stellen ze duurzaamheid centraal in de manier waarop ze investeren.

Bij deze ontwikkelingen horen ook nieuwe woorden en verhaallijnen. Moeten we ook niet op zoek naar een alternatief voor de Unicorn? Want als we zo door gaan, dan sterven alle dieren uit.

Zebra’s zijn welkom in PropTech dierentuin

Vandaag plant ik de kiem voor een oplossing en wil ik PropTech founders, investeerders, vastgoedbedrijven en hun stakeholders aanmoedigen om zich te organiseren. Deze beweging vraagt om een nieuw symbool, dus we claimen een nieuw dier voor de PropTech dierentuin: de zebra. Het zebra bedrijf is niet nieuw, maar wel nieuw voor de PropTech verhaallijnen die we gaan ontwikkelen. In 2019 zijn ook anderen over zebra bedrijven gaan communiceren o.a. in de New York Times, de Harvard Business ReviewPC MagazineThe New Yorker

Wat is een zebra bedrijf? Een zebrabedrijf is een bedrijf waarvan het bedrijfsmodel gericht is op een realiseren van maatschappelijk doel met als gevolg winst te creëren. Zebrabedrijven worden gekenmerkt door duurzame vooruitgang en ontwikkeling, niet gericht op het verstoren van huidige markten, exponentiële groei en streven naar een z’n snel mogelijke exit. Zebrabedrijven werken samen aan gedeelde waardecreatie en staan niet in de stand van winnaars en verliezers en meer, meer, meer. In tegenstelling tot opgeblazen unicorns zijn zebra’s echte dieren.

PropTech for Good en de ‘zebra-mindset’

Leiders met een ‘zebra-mindset’ en bedrijven met zebra kenmerken sluiten naadloos aan bij de PropTech for Good beweging. We zijn daarom ook begonnen met het bouwen van een alliantie. Om maximale waarde te creëren voor de alliantie zijn we op zoek [vul het formulier in, zodat we contact met je kunnen opnemen] naar mensen én bedrijven met een zebra mindset/ kenmerken om vervolgens:

Degenen die een langetermijnvisie omarmen door te beginnen met hun impact op de wereld en de maatschappij, en die de systemische complexiteit van de wereld omarmen, gaan een duurzame toekomst tegemoet. Vergeet unicorns. De zebra mindset en zebra-bedrijven zijn de toekomst.

Auteur:

Menno Lammers

Quartermaster – PropTech for Good

De originele blog vind je op www.PropTechForGood.com