Tien PropTech trends in 2020 volgens Menno Lammers

 

1.    PropTech leeft

De vastgoedsector boekt vooruitgang met digitale transformatie. In 2016 begon de PropTech beweging aan haar opmars. Drie jaar later is PropTech niet meer weg te denken uit de vastgoedsector. In de periode 2016-2018 werd er vooral over disruptie gesproken en was het adagium innovate or die. Wereldwijd zijn nu ruim 7300 jonge PropTech bedrijven actief (bron: Unissu.com). Inmiddels zijn ook gevestigde vastgoedbedrijven actief in PropTech. Om organisatie-, klant- en maatschappelijke vraagstukken te tacklen. De vraag is: zelf doen, acquireren van een bestaande oplossing, of samenwerken.

2.    Voorbij de startup-mania

PropTech startups hebben een knuffelimago en zijn graag gezien tijdens evenementen. Helaas groeit slechts een klein deel van de start-ups uit tot een succes. Geloofwaardigheid is een achilleshiel van startende ondernemingen. Van belang is nauwe banden te hebben met het klantsegment. Niet in de bubble van je eigen wereldje blijven hangen. Ik verwacht dat startups in 2020 zich meer gaan distantiëren van het startup-label. Ze gaan de taal spreken van de gevestigde ondernemingen om zo de beoogde opschaling te bewerkstelligen. Intussen blijven gevestigde bedrijven de markt scannen op zoek naar jonge PropTech-ers. Ook innoveren ze op eigen kracht. PropTech dringt door in het hart van de gebouwde leefomgeving!

3. Met gratis geld echte winst maken

De langverwachte beursgang van WeWork is niet doorgegaan in 2019. Recent kondigde WeWork aan afscheid te nemen van 2.400 werknemers. Flinke tikken voor durfinvesteerders op Wall Street, Japan (Softbank), en in Silicon Valley. Staat de Silicon Valley formule: M x D = $E (Massa maal digitaal is gelijk aan Dollars tot de exponentiele macht), onder druk? Heeft WeWork het einde van de startup cultuur ingeluid? Dat geloof ik niet.  Wel verwacht ik dat in 2020 het ‘ondernemen met maatschappelijke impact en gezonde winst’ meer centraal komt te staan. Tegelijkertijd blijft het Silicon Valley model overeind. Want geld is nagenoeg gratis! Het geïnvesteerde kapitaal in Europese bedrijven is ten opzichte van een paar jaar geleden met 232% toegenomen (bron: Slush newsletter). De investeringen in vooral purpose-driven bedrijven zijn ook aanzienlijk toegenomen. Een signaal dat naast het criterium ‘heldere en eenvoudige weg naar winstgevendheid’ het criterium van ‘aantoonbare maatschappelijke impact’ aan belang wint.

4.    Nieuwe uitdagingen door data-isme

De vastgoedsector maakt steeds meer verbindingen met media- en datakanalen. Data is de nieuwe olie. Deze beweging – data-isme – groeit. De primaire focus van digitale data operaties (digital-ops) is procesverbetering (kostenreductie). Deze focus evolueert naar het verbeteren van klantbeleving (CustomerEXperience en UsersEXperience). Daarnaast gaan bedrijven nadrukkelijker op zoek naar het versnellen van de digitale bedrijfstransformatie en naar het creëren van nieuwe klantwaarde. Digital-ops is de sleutel voor bedrijven om hun bedrijfs-/ merkbeloften waar te maken. Vastgoedbedrijven gaan in 2020 ook strategieën ontwikkelen in Sustainable EXperience, het verhogen van de maatschappelijke impact van hun onderneming.

5.    Innovatietheater niet langer geaccepteerd

De banden van zelfstandige PropTech experimenten, stand alone-initiatieven binnen een onderneming, worden door directieteams strakker aangehaald en aangestuurd. Leiders in de bestuurskamer, of net daarbuiten, bepalen de richting voor de rest van de organisatie. PropTech en winstgevendheid (Return on Investment – ROI) gaan daarbij hand in hand. ROI staat overigens ook voor Return on Innovation en Return of Inaction. De grootste fout die gevestigde vastgoedbedrijven kunnen maken is niets doen (inaction) en wachten op anderen. Dat is fataal want koplopers gaan in 2020 nog harder op zoek naar technologische oplossingen. Voor hen geldt: ik PropTech, dus ik besta.

6.    Aandeelhouderswaarde is niet langer het hoogste doel

In augustus 2019 hebben bijna 200 president-directeuren van de Business Roundtable, waaronder de leiders van Apple, Pepsi en Walmart, gebroken met een lang gekoesterde bedrijfsstrategie. Hun doel is niet langer alleen de belangen van de aandeelhouders behartigen, maar ook die van de samenleving, van het milieu. Het gaat niet alleen om het maximaliseren van de aandeelhouderswaarde; bedrijven willen een prominentere rol in de aanpak van maatschappelijke vraagstukken.

  1. PropTech for Good is Good Business

In 2019 is meer dan $4,4 miljard geïnvesteerd in purpose-driven Europese technologiebedrijven, vijfmaal meer dan in de afgelopen vijf jaar. Investeren in purpose-driven bedrijven groeit, en gaat nog een stap verder dan duurzaam beleggen. Investeerders identificeren een maatschappelijk probleem en maken met hun investeringen een bewuste keuze om bij te dragen aan de oplossing. Steeds meer beleggers willen dan ook ook weten wat de impact is van een bedrijf op de samenleving. De Harvard Business School heeft het ‘Impact Weighted Accounts Initiative’ (IWAI) gelanceerd, een methode om die impact te meten. De impacteconomie heeft uiteraard gevolgen voor PropTech. Meer dan ooit geldt het adagium: PropTech for Good is Good Business.

8. PropTech is een sociale beweging

Ging PropTech de afgelopen jaren over technologie en oplossingen, het komend jaar staat de mens centraal. Met oog voor wat mensen écht gelukkig maakt. Aandacht voor de mens betekent ook dat dat privacy belangrijker gaat worden. De opkomende vraag is dan ook: wat wil de consument en wat gaat dit uit het oogpunt van privacy betekenen? In lijn hiermee dringt zich ook de vraag op over cyber-security? Ook dat heeft gevolgen voor PropTech.

9.    Herdefinitie van ruimte

Ruimte gaat niet alleen over gebouwen, huizen of de ruimtes ertussen. Ruimte gaat ook over de ervaringen en gevoelens die de gebouwde omgeving oproept. Het gaat om de tussenruimte waar sociale interactie plaatsvindt – hoe is het met de kwaliteit van die ruimtes en de natuurlijke omgeving? Mensen zijn ook zoek naar een hernieuwde connectie met zichzelf, met elkaar, en met de natuur. Zie de zucht naar techloze reflectie- momenten en forest bathing, waarin individuen zich ‘baden’ in de natuur. De scheidslijnen tussen wonen, werken en spelen vervagen, en er komt meer ruimte om gezamenlijk te investeren in de buitenruimte rondom vastgoedobjecten.

10. Hipsturbia

Hipsturbia, voorstedelijke woongebieden nabij OV-hubs, is een trend in vastgoed. Vooral de next-gens trekken daar naar toe, evenals senioren, op de vlucht voor de hoge huisvestingskosten in binnensteden. In deze nieuwe gebieden worden traditionele ontwerptechnieken omgegooid, daarvoor in de plaats komen niet strategieen, nieuwe methodes:  people-centred urban design, social impact design, self-learning environment, performance based zoning.

You can Dig it!

De vastgoedsector bevindt zich op een keerpunt – de manier waarop we leven, de manier waarop we werken en hoe we als gemeenschap en wereldwijd met elkaar in contact staan verandert en vastgoed verandert mee. Samenwerken is een van de trending topics. Kijk naar de blockbusters. In 2018 verscheen de film ‘Avengers: Infinity War’. Het thema? De noodzaak tot samenwerken. In 2019 kwam de opvolger uit:  ‘Avengers: Endgame’. Het thema? Herstellen van het evenwicht in het universum. Als superhelden al samen moeten werken, terwijl ze tientallen jaren, film na film, erin slaagden om de wereld in hun eentje te redden, hoe moet dat dan met ons? Organisaties moeten alert zijn op maatschappelijke ontwikkelingen. Wakker worden, woke zijn, je kunt je niet veroorloven om ingeslapen en ouderwets te zijn. If You’re Woke, You Dig It.

Auteur:

Menno Lammers

Bron: Stedebouw & Architectuur Innovatiecatalogus 2019

2019 was het jaar van…

De gecancelde beursgang van Wework. 5G in de top van de Gartner Hype Cycle. Infographic ‘Anatomy of a Smart City’ meest gedeelde PropTech artikel. En 18.000 bouwprojecten in de knel door stikstofregels. Blockchain hype lijkt over. Digital twin is the next big thing. PropTech schiet omhoog op Google Trends. Recordboete van €204 miljoen voor British Airways na datalek. Negatieve spaarrentes. Lancering van de eerste commerciële zonneauto. Overname van PropTech bedrijf Bouw7 door Exact. TED-talk van Bjarke Ingels over wonen op mars. 2019, een boeiend jaar!

 

2020 is het jaar van…de Brexit en de presidentsverkiezingen in Noord-Amerika. Van de Grand Prix formule 1 in Zandvoort en het Eurovisiesongfestival in Rotterdam. Dit jaar vieren we 75 jaar bevrijding. Het EK-voetbal en de Olympische spelen in Tokyo. Maar bovenal is 2020  jaar van woke. De ogen openen voor de samenleving, maatschappelijk betrokken zijn. Woke is een actieterm, het nieuwe ‘cool’. Hoe woke is jouw organisatie en hoe woke ben jij?