Tien vragen aan Measuremen’s CEO Vincent le Noble

1)    Wie is Vincent le Noble?

Vincent le Noble, Measuremen - M.Hofmans, 2107

Vincent le Noble, Measuremen – M.Hofmans, 2107

Geboren en woonachtig in Den Haag is Vincent (43), CEO van Measuremen. Met een HBO Facility Management achtergrond, diverse Project Management, IT en Telecom trainingen in zijn achterzak, een vorig leven als Consultant en Facility Manager bij een snelgroeiende telco, starten hij meer dan 10 jaar geleden samen met compagnon Justin van Wel Measuremen. Nu al actief in meer dan 20 landen, met eigen vestigingen en mensen in London, Brussel en Sydney, houdt Vincent zich vooral bezig met het verder uitbreiden van het internationaliseren van Measuremen.

2)    Welke rol speelt PropTech in jouw leven?

“Ik heb eigenlijk nooit geweten dat PropTech zo onlosmakelijk al jaren met mijn leven verbonden was! Thuis knoopte ik allerlei soorten domotica al aan elkaar, sprak de slimme energiemeter met de verwarming en las ik het energieverbruik van verschillende apparaten uit op een app.” aldus Vincent. De afgelopen vijf jaar maken klimaatsensoren en bewegingsmelders integraal onderdeel uit van de Measuremen propositie en innoveert het bedrijf er lustig op los met behavioral apps en connected workplaces.

3)    Welke ontwikkelingen zie je op het gebied van PropTech?

In Nederland ziet Vincent een grote diversiteit aan mooie ideeën en frisse startups. Toonaangevend voor de rest van de wereld. Ook praten steeds vaker grotere organisaties over de toepassing van technologie in hun kantoorgebouwen. Toch is er vaak nog een mismatch. Multinationals staren zich blind op de techniek, terwijl de startups worstelen met het vertalen van hun toegevoegde waarde in klinkende munt. De technologische ontwikkelingen gaan ook dusdanig snel, dat het volgen van een enkele trend of techniek niet loont, maar dat een multidisciplinaire aanpak vereist is. Elke fase van volwassenheid kent een andere data behoefte en binnen die fases is specifieke data met verschillende technieken op te halen. Dit is de reden dat Measuremen het Workplace Maturity Model© ontwikkelde. Hiermee wordt duidelijk welke data wanneer ingezet kan worden en welke doelstellingen behaald worden tegen welke investeringen.

4)    Wat is de core business van Measuremen, welke technologie gebruikt je en wat is je business model?

“We Measure To Improve Workplaces Worldwide.” Dat is eigenlijk de kern van Measuremen. Inmiddels meet Measuremen voor multinationals, universiteiten en hogescholen het daadwerkelijk gebruik van de werkomgeving. Measuremen gebruikt hier diverse technologieën voor zoals bewegingssensoren, cameratechnieken, ibeacon/BLE-technologie en smartphone apps. Alle data wordt gekoppeld in een Decision Making Portal en aan de hand van het Workplace Maturity Model© ingezet in de verschillende fases die organisaties doorlopen ten aanzien van de verbetering van hun werkomgeving. Naast de stevige basis van projecten kent Measuremen een abonnementsvorm per werkplek/werknemer waarin van ‘korrel-tot-borrel’ de klant wordt meegenomen in haar werkplek ontwikkeling.

5)    Waar streef je naar met Measuremen om te zijn in 2020?

Measuremen is inmiddels actief in meer dan 20 landen en heeft een wereldwijde ambitie. Het verder uitbreiden van het team van professionals in Europa, Australië en Azië ligt momenteel in de planning. Daarnaast zijn we hard op weg om de data van 10 miljoen werkplekken op te nemen in onze Decision Making Portal, dat doel moet in 2025 gerealiseerd zijn. In 2020 hoopt Measuremen ook de definitieve stap naar Noord-Amerika te hebben gemaakt. Het komend jaar zal Measuremen zich vooral concentreren op het uitbreiden van de internationale klanten. Deze klanten hebben kantoorlocaties in meerdere landen over de hele wereld en kunnen met Measuremen betere beslissingen nemen ten aanzien van m2 gebruik, medewerkers tevredenheid en productiviteit.

6)    Welk project of bereikte doel maakt je erg trots op en waarom?

Dit jaar wonnen wij twee super grote aanbestedingen van internationaal opererende bedrijven, een daarvan is wereldleider open source software en de ander is werelds grootste online retailer. Dat dergelijke partijen voor onze technologie, kennis en expertise kiezen is het allergrootste compliment dat ik kan bedenken, daar zijn wij allemaal erg trots op!

7)    Welke element(en) zijn essentieel om succesvol te zijn in PropTech?

Succesvol zijn is wat mij betreft doelen realiseren waar je niet alleen zelf beter van wordt maar ook andere helpt. Visie en Focus zijn essentieel om succesvol te zijn. Het is natuurlijk super belangrijk om naar je klanten te luisteren, maar soms kun je beter volhardend zijn en je eigen pad bepalen. Kijk maar eens naar wat Elon Musk weet te bereiken of Henry Ford deed.

8)    Welke bedrijven / startups – actief in PropTech – zijn volgens jou veelbelovend en waarom?

Parkbee vind ik echt een superslimme oplossing. Zij laten zien aansluiting te vinden bij bestaande en concurrerende partijen zoals Park-line en Parkmobile, terwijl zij ondertussen bestaande leegstand ontsluiten en gebruiksgemak bieden. Ik zie zelfs nog voldoende mogelijkheden voor hen om realtime vrije parkeerplekken aan te bieden. Kortom: zeer veelbelovend.

9)    Ik krijg mijn (PropTech) inspiratie van?

Elon Musk is voor mij de nieuwe Steve Jobs. Hij weet niet alleen dingen te bedenken die zijn tijd ver vooruit zijn, maar weet deze ook nog eens te realiseren op een manier waardoor wij als consument denken: hoe kon ik ooit zonder?

De belangrijkste innovatie in de afgelopen jaren is mobiel internet. De Telco’s maken het mogelijk verbindingen te bouwen anywhere, anytime, anyplace. Hier zit ook gelijk mijn grootste angst, wanneer zoveel mensen, systemen en apparaten vertrouwen op een werkende verbinding zijn de gevolgen van het wegvallen ervan ook enorm groot.

‘Begin with the End in mind’ van Stephen R. Covey beschouw ik als belangrijkste advies aan elke ondernemer. Als je weet waar je naar toe wilt werken, is elke stap, minuut of beslissing kraakhelder, ook al is het doel nog zo ambitieus.

Ik raad dan ook ‘The 7-Habits of Highly Effective People’ van Stephen R. Covey aan voor iedereen. Niet alleen ondernemers kunnen hier veel wijze lessen leren, maar ook tieners vinden hier structuur die zij hun leven lang zullen waarderen.

10) Met welke bedrijven wil je graag zaken te doen?

Wij zijn al super trots op de organisaties waar wij momenteel voor werken, maar als ik er een komend jaar zou mogen toevoegen, dan is dat een van ‘s werelds grootste verzekeraars, het Duitse Allianz. Deze verzekeringen reus ondergaat een dynamische verandering. Door toenemende automatisering verandert niet alleen de bedrijfsvoering, maar ook de soort medewerkers die er nodig zijn om het werk uit te voeren. Onze dienstverlening sluit perfect aan op dit soort bedrijven, dat hebben we ook aan weten te tonen bij andere verzekeraars zoals AXA-verzekeringen.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *